Esimerkkiuvissa on pari räpsyä toimistolta (alla cropit kuvista), joissa moni linssi aberroi aivan holtittomasti (pinkki hohto). Vastavalo ja suuret kontrastierot ovat aina linsseille haastavia, mutta 24-70L II suoriutuu tästä esimerkillisesti.
Meinasin raapustaa pitkän tekstin zoom-linsseistä, kehnosta Tamronin kilpailevasta mallista ja vertailla linssiä primeihin. Uskon, että monia kiinnostaa kuitenkin enemmän itse linssi, joten puhutaan siitä.
Odottelin kuvanvakaimellista versiota Canonilta tai Sigmalta pitkään, mutta testattuani Canonin uutta 24-70mm:stä olin ällikällä lyöty. Linssi oli täysi no-brainer, itsestäänselvästi pakollinen jokaisen paljon kuvaavan Canonistin ostos, vakaimettomuudestaan huolimatta.
Canon 24-70mm F/2.8L II on täysin eri suoriutuja kuin edeltäjänsä. Se on myös aivan omassa luokassaan verrattuna Tamroniin ja Sigmaan (ja nyt kun sanon näin, Sigma tietysti julkaisee päivitetyn linssin lähiviikkoina...). Tiesin, että testeissä oli kehuttu linssin tarkkuutta tähän mennessä parhaaksi mahdolliseksi. En kuitenkaan uskonut, että saisin aikaiseksi yhtä "kiinnostavia" hääkuvia kuin primeillä. Ajattelin linssin olevan liian neutraali, että liika syvyysterävyys tekisi kuvista turhan lättyjä.
Ensimmäisten testien perusteella olin kuitenkin varma, että käyttäisin linssiä korvaamaan primejä useissa tilanteissa.
Moni aloitteleva kuvaaja satsaa luonnollisesti valovoimaan. Monesti bokehin määrällä myös uskotaan saavutettavan laatukuvan kriteerit, mutta mitä kauemmin kuvaat, huomaat miksi Leican 5000 euron linssi maksaa 5000 euroa, ja miksi saman valovoiman Canon maksaa 350 euroa.
Pehmeä, rauhallinen ja aberroimaton bokeh F/2.8:lla on todellisuudessa ammattimaisempi ja visuaalisesti parempi, kuin halvan näköinen F/1.4-bokeh. Älä siis anna pelkkien f-numeroiden sumentaa silmiäsi.
Canonin uusin 24-70mm selkeytti tätä ajatusta entisestään. Bokeh on niin pehmeää ja miellyttävää jopa laajakulmalla, että usein tuskin kaipaa valovoimaisempaa linssiä pelkästään bokehin määrän vuoksi. Kohde erottuukin taustastaan hämmästyttävän hyvin täyden kennon järjestelmässä. Hääpotretit kuvaan varmasti jatkossakin enimmäkseen primeillä, mutta F/2.8:n tarkennusosumavarmuus ja huippuluokan terävyys tekevät linssistä tilannekuvaajalle uuden luottotyökalun.
Vaikka tähän mennessä kuvaamani ruudut ovat vain satunnaisia testiräpsyjä, olen aivan hullaantunut linssin piirtoon, joka on F/2.8:sta saakka virheetöntä ja veitsenterävää.
Koitan lisäillä pian jotain hieman konkreettisempaa testimateriaalia perustelemaan poikkeuksellista hehkutustani.